om kretslopp och kostcirkel

Härliga novemberdagar i solen! Den är svag men ändå så välgörande. Jag och mina små grävarkompisar förbereder nya odlingsplatser ihop inför våren. Vill gärna ligga i startgroparna när ljuset återvänder och allt tar fart igen i början på nästa år. Det är så himla härligt att få ha ett eget litet kretslopp av mat, jord, mat och jord. Måste skriva lite om det!

Vi använder sen i somras en fantastisk komposteringsmetod som heter Bokashi. I en kranhink i köket slänger vi i slutet av dagen all vår kökskompost och strör på en form av vetekli som är preparerat med microorganismer. När hinken är full får den vila i garaget. Efter två veckor i rumstemperatur har innehållet blivit fermenterat, typ syrat, och då kan man gräva ner de näringsrika resterna direkt i jorden och inom en månads tid ungefär är allt nerbrutet och omvandlat till fantastisk jord. Maskarna älskar bokashikompost och mumsar (och bajsar supergödsel) för fullt. Det går jättebra att gräva ner den i gammal "ful-jord", tex från krukor eller så, den blir fräsch och fin igen. Toppar man med lite bra jord också kan man så direkt. Magiskt bra!! Genom att tillföra sån här kompost efter varje skörd kan man odla jorden ganska hårt utan att den blir utarmad. Varje plätt kan ge typ tre skördar per år. En tidig snabbväxande skörd på våren, en högsommarskörd och sen en höstskörd som står under delar av vintern. Så otroligt värdefullt! Särskilt för oss som bor på en lite tomt där vi vill använda alla ytor så effektivt som möjligt och där jordmånen är kass, gammal tallskog med sand på, typ. SÅÅ glad i detta nya sätt att odla. Och leva, får jag nästan tillägga. För det gör nåt med en, när man plötsligt får se cirkeln slutas, mitt framför näsan på en.

Nya lådor grundas idag med löv, bokashikompost och "fuljord" som på kort tid blir finjord att så i...

Sån jord som sen ger oss fin mat och massa glädje!


 Resterna kommer tillbaka till jorden .  

Att odla med bokashi förändrar på sätt och vis vad jag vill äta. När vi skaffade visakort med sas-eurobonus fick jag en kick av att handla loss och "samla Points". Jag brände alldeles för mycket pengar till att börja med innan jag genomskådade mig själv och insåg att det var ett dyrt sätt att resa. Nu är det lite samma med bokashin, jag jagar mat som skapar kompost, som jag förr jagade eurobonuspoäng. Fast utan baksida! Innehållet och storleken på uppsamlingsbyttan blir ett väldigt tydligt bevis på om vi ätit "riktig mat" eller inte under dagen som gått. Halvfabrikat och processad mat- inte mycket kompost, bara eventuella matrester. Men om vi lagar rotfrukter i ugn till exempel eller annan mat från grunden- då blir det massa skal och annat som åker ner i byttan. Äter vi risifrutti till mellanmål- ingen kompost. Fruktsallad- mycket kompost. Ja, ni fattar. Fascinerande! Egentligen borde det vara världens absolut naturligaste, att lära sig om mat och jord och hur allt går runt och runt. Men det känns revolutionerande, för mig i alla fall. Som om jag reclaimar förlorad kunskap, det som jag egentligen borde vetat hela livet. Lite som att jag uppfinner hjulet igen, eller åtminstone min plats i det.


Kommentarer

Populära inlägg